Брандинг анализ на марката „Дипломат“

Настоящата статия има за цел да разгледа същността на марката „Дипломат” спрямо неотменните закони на брандинга. Основни източници на информация са официалният сайт на производителя (www.rikoshet.com) и личните ми впечатления като потребител на електроуреди с това наименование.

В първото изречение от описанието на марката забелязваме словосъчетанието широка гама продукти, което след проверка на предлагания асортимент потвърждава нарушение закона за разширението. Вече знаем, че силата на един бранд е обратнопропорционална на неговия обхват и правопропорционална на фокуса му. Включването на бойлери, климатични системи, печки за кухни и бани под логото „Дипломат” неминуемо води до влошаване състоянието на марката по основното направление на конкретността (именно това е едно от най-силните качества, към които следва всеки да се стреми). Автоматично е налице нарушение и на закона за свиването. Пренебрегването на тези основни постулати в брандинга води до подкопаване основите за постигане на солидни бизнес позиции в дългосрочен план.

В момента на въвеждането на марката „Дипломат” на пазара вече съществуват утвърдени играчи, предлагащи продукти от категориите, в които се навлиза. Такива конкуренти са „Елдоминвест”, „Теси” (представители на родното произвоство), Аристон, АЕГ и др. чуждестранни фирми. Тоест, налице е пазар с висока степен на насищане и потребители, които са формирали в съзнанието си определени и трайни асоциации с отделните продуктови категории. При това положение, съвсем логично изглежда отсъствието на каквито и да било ПР инициативи (ако някой се сеща за такива, моля да сподели в коментарните полета) за изграждане на новата марка чрез популяризиране, както това следва да става според едноименния закон на брандинга. За сметка на това бяхме свидетели на рекламна кампания, носеща слогана „Да, да, да – Дипломат”, така звучно изпят от Дони в края на спотовете. Въвеждането на нова марка на утвърден пазар чрез реклама е повече от опасно, поради високите разходи за приложение на това комуникационно средство и ниската степен на доверие, което то е способно да изгради у непознат източник. А именно вярата в марката е необходима в самото начало. Последователното нарушаване законите на разширението и свиването води до създаване на неуникален продукт, който няма как да спази и законите за популяризирането и рекламата в етапа на своето позициониране. От тук следва въпросът – кому е нужна поредната нова марка, която няма потенциал да привлече интереса на медиите, да генерира необходимата публичност за собственото си налагане. Нима единствено по-ниската цена е определяща? При технологични стоки – едва ли.

Макар в дългосрочен план името на марката да се превръща в чисто и просто дума без особено съдържание, неговият избор е решаващ за успеха в началото и за превръщането му в безценен актив след време. Тук отново важи принципа на изключителността. Колкото по нестандартно, необикновено е названието, толкова по-лесно се запомня и асоциира с даден продукт или характеристика. Ако пък е налице абсолютна новост, то името се превръща в нарицателно за цялата категория (както това е при ксерокс, веро, памперс и пр.). За да тестваме силата на името, можем да си зададем въпроса – какъв продукт ще получа, когато купя „Дипломат”? Наличието на бърз, точен, недвусмислен отговор е сигурен признак за добре подбрано название. Става от само себе си ясно, че общи имена, които са придобили своя смисъл в съвършено друг контекст няма как да постигнат подобна сила на асоциацията с продукта.

Нарушаването закона за думата е очевидно още от първото изречение, описващо идентичността на марката, представящо продуктите й като енергоспестяващи, иновативни и висококачествени. На всички е известно, че е безсмислено да се опитваш да означаваш повече от едно нещо, да се свързваш с множество характеристики. Човешкото съзнание просто не работи по този модел. Необходима е жертва и фокус върху точно определено качество, което да не се свързва с друга марка. Много е трудно за постигане, особено когато не си пръв, а още повече си след трети или четвърти поред на появяване. Съблюдаването закона за качеството ни подказва, че всякакви асоциации с тази дума са напълно безполезни – просто е налице мисловен имунитет у потребителите към твърденията (много често еднолични и помпозни) за качеството на произведените продукти. Да си сертифициран по ISO и да се грижиш за високото равнище на изработка отдавна е част от графата „задължително необходим минимум” в процеса на избор на марка. Качеството от друга страна е строго субективно. И така – енергоспестяващи или иновативни? А може би нещо друго?

Цветовото оформление на логотипа, както и неговата форма също правят впечатление. Съчетанието на два противоположни варианта – синьо и червено, е меко казано непрепоръчително. Дори от Пепси осъзнаха това и промениха правилно фокуса към синьото, в съзвучие със закона за цвета, който ни показва, че основният конкурент е определящ в случая. Каква е ситуацията при „Дипломат”? И „Елдоминвест”, и „Теси” са в същите отенъци и комбинации, което явно е масов недостатък на родните производители. Формата е добра, най-вероятно избрана поради желанието да се включи името на марката в логото, правейки го издължено и убодно за двете очи.

Липсата на конкретика в идентичността на бранда „Дипломат” си остава основният му недостатък. На втори план изниква качеството на производство, което може да спечели лоялност и така нужното доверие, водещи до препоръки на познати и приятели и разширяване комуникациите на по-ефективно равнище. Оцеляват индивидуалните, отличими марки, които предлагат на хората лесен избор и тясна специализация, гарантираща висок професионализъм.

Наскоро си закупих печка за баня на „Дипломат”, в инструкциите на която пишеше, че не бива да се монтира в близост до баня, вана и мокри помещения, а също така беше изрично указано, че не трябда да се допуска пряк достъп до душ и въобще вода! И това е при производство на електроуред за баня! Ето по какъв начин може да се срине репутацията на всеки един производител. А когато подобно нещо се случи, тогава следва да се действа радикално, според законите за тленността или промяната. Друг пример за разминаване между казано и направено е последното изречение от описанието на бранда на официалния му сайт, което твърди, че „Дипломат“ е марка, стремяща се към пълно удовлетворяване на своите потребители. Само леко преместване на погледа вляво ни прави свидетели на номера за връзка с фирмата, който е с код 0700, а именно – платен на цената на един градски разговор. Какво ни говори това? „Ако искате да се свържете с нас и да ни споделите своето мнение, трябва да си платите!“ Мен като потребител, това въобще не ме удовлетворява. На разположение е напълно безплатната за клиентите линия с код 0800. Макар производителя да плаща за поддържането й, според мен си заслужава инвестицията, тъй като тя засяга единствения истински собственик на марката – потребителя!

Bookmark and Share

Advertisements
  1. 29.07.2010 в 08:46

    И къде е статията?

    • 29.07.2010 в 11:06

      Получи се проблем със сайта и целият текст пропадна. Ще трябва да я напиша наново 😦 Ще се постарая максимално скоро да я публикувам.

  2. 29.07.2010 в 14:14

    Готово 🙂 Извинявам се за неудобството. Приятно четене на всички! 🙂

  3. 29.07.2010 в 16:20

    Позоваването на Рийс наистина е добро но позиционирането не зависи само от законите на Рийс. Не може да се обясни позиционирането само със силната теория към която принадлежи Рийс. Тълкуването на барандинга едностранно само със спекулативни теории е неуместно, не че не съм фен на Рийс напротив. Не мислите ли че да си обяснявате позиционитрането (нещо страшно сложно) протичащо в човешкия мозък със скорост 20 х 10 на 16 та степен е малко несериозно? Има и доста други аспекти които се третират от слабата теория.

    • 29.07.2010 в 18:28

      Напълно съм съгласен с твърдението за сложността на позиционирането като процес, който се осъществява в мислите на хората. В статията представям валидността на законите на брандинга по отношение на позиционирането чрез начина, по който функционира човешкото съзнание. В природата, както и навсякъде другаде съществуват неотменни закони, подлежащи на необорима логика. Познаването им е задължително, ако се стремим да наложим един бранд. А съвременната наука и практика изобилстват от примери за интердисциплинарност – съчетаване на постулати от множество науки, за обяснението на определени факти от практиката. Рийс използва именно този подход при доказателството на изведените брандинг закони. Той ги поставя като следствие от вече натрупаното от други науки и от действителността, а не обяснява с тях всичко останало. Факт е, че съблюдаването законите на брандинга значително улеснява успешното позициониране и именно в това е смисълът им (те не служат за обяснение на сложните мисловни процеси, а се позовават на тях). 🙂

  4. 30.07.2010 в 08:44

    Това което цитирате е теорията на Рийс и Траут отпреди 30 години. От тогава се случиха доста неща. Законите не са неотменими и не са закони а отразяват човешкото познание отпреди 30 години. Да Траут показва връзката на мозъка със брандирането простичко но нещата са доста по сложни в предвид на последните открития. Човешкия мозък има над 100 млрд неврона и комбинацитеи мрежите между тях са астрономически. да не говорим че всеки човек е самообучаваща машина и невронните мрежи за всеки са различни (според неговото обучение). Няма как да стане с 22 постулата при такова разнообразие. Еволюцията се е поггрижила. Всичко е относително. Например в Самсунг преди да именуват марка взимат 10 тина доброволци вкарват ги в томограф (скенер на мозъка) и снимат мислите и асоциациите който поражда името на марката. Мисълата се заснима и се прави снимка на мислите а после речник и чак тогава се взема решение как да се кръщава марката. Тя трябва да предизвика радост положителна емоция на томографа. за да разбереш брандинга ти трябват познания по биология, психология, социология, социална антропология и еволюционно развитие и накарая идва и народо психология за съответната страна. Вие се опитвате да обясните нещата с 22 постулата. Наистина Рийс и Траут са достигнали връх но това е само началото. Да правят пари като консултанти и затова им завиждат но нещата са по-сложни и не бива да се обясняват с една теория. Разкажете и за слабостите на теорията както и за другите теории. Последния нобелов лауреат спечели награда като доказа че оцеляват не най-приспособимите а достаъчно приспособимите. И това може да гои видите в магазина някой марки умират но не всички просто си живуркат и се множат бавно и полека. Ако теорията на Рийс бе абсолютно вярна щеше да има по 2-3 марки от 7-8 фирми (понеже човек мисли в стълбата на съзнието си до7) но това не е така. Просто някой марки се продават повече от други и стават все повече благодарение на фокуса и еволюцията. Фокуса и разшриението не са две различни ралични неща а едно и също нещо с две проявления едното без другото не може. Като се разсширяваш създаваш алтернативи повечето умират но други оцеляват и се фокусират и става това което казва Рийс. ако всичко се фокусираше щеше да останат 5 силно фокусирани марки в категория и намаше да има деление дивергенция. Преди 100 години теорията на относителноста показва че всичко ще се събере в една точка благодарение на гравитазията и Айнщайн добавя константа за да направи света статичен. Хъбъл доказа че вселената се разширява.а сега се знае че разщирението и свиването са проявление на едно и също нещо. Същото е в света на марките същото е в света на бизнеса. Трябва да се четат повече книги не само на един автор както и да се абсолютизират а още по -лощо е да се прилагат 1:1 в реалния живот като нещо неотменимо. няма абсолютни закони просто всичко е относително. Просто хората занят толкова и казват да това е неотменимо. Не мислите ли че трябва да опишите и други теории както и критиката към споемнатите теории? Интересно е че все пак има хора които четат Траут и Рийс за разлика от тези който не четат но трябва да се толерират и други теории. Как мислите? Колко други теории познавате и може да разкажете?

  5. 30.07.2010 в 09:26

    Отново искам да подчертая, че описаните от Ал Рийс и Джак Траут закони отразяват всичко, което сте посочили в коментара. Сложността на процесите в мозъка и в частност в съзнанието е неоспорима. Това, че не всеки прилага законите на брандинга е проблем, а не пример за подражание. Те описват идеалната ситуация, а идеалите са за това, да се стремим към тях. Фокусът на блога е да представи българската действителност през призмата на 22-та неотменни закона на брандинга. Това е в основата на всяка една статия. Нямам за цел да обхващам всички възможни теории и аспекти, а да разгледам приложението на тази, в която вярвам. Напълно убеден съм, че спазването законите на брандинга, описани от Рийс и Траут ще доведе до просперитета както на марката, така и на потребителите. Всичко е толкова логично и същевременно строго индивидуално. Не абсолютизирам постулатите, а ги представям като основа за успешно развитие. Теориите за тоталното управление на качеството, за пълния фокус върху клиента ни служат за надграждането, тъй като крайната цел е да се постигне вярност отвъд разума, т.нар. марка на любовта. Не всичко е толкова сложно, колкото се опитваме да го представим понякога. В крайна сметка, този, който ръководи и марката, и бизнеса е клиентът. Ако всеки се научи да се постави на негово място, ситуацията ще е по-различна. А законите на брандинга ни помагат именнно в това начинание 🙂 Естествено, не бива да забравяме за етиката в брандинга. Цитирането на автори и теории в случая е безполезно. Важно е умението да се прилага натрупаното знание на практика. Но подчертавам – знание, придобито чрез теоретична подготовка, а не чрез метода опит грешка. Не защото той е лош, а защото така се спестява много повече време и средства 🙂

  6. 30.07.2010 в 11:45

    Но това е абсолютна крайност да базираш всичко на една теория и с нея да обяснаваш всичко. И да не забравяме това са все пак теории които се опитват да обяснат нашето възприятие. Естествено че с времето нашето познание се разширява и тези теории се оказват частни а много често и погрешни. По интересното е да направиш марка и да разкажеш как си я създал да разкажеш за грешките които си допуснал и особенно ако успеха е голям да го разкажеш на повече хора. Клиентите вярват на успели хора а не на всяко мнение. в този смисъл ако си успешен и си направил нещо и го споделиш е нещо безценно за разлика от споделянето на крайни теории отиващи в едната крайност на възхвала и другата на отричане. Рийс не може да обясни напълно брандинг процеса и неговата теория е силно спорна. Аз не ви карам да променяте блога си а просто да не гледате едностранчиво на нещата и във всяка статия да се обяснява фокуса свиването и разширението. добре е да се дават алтернативни позиции. разбира се това са природни закони вградени в тъкънта на вселената. В крайна сметка е добре като се цитира Риис да се отбелязва от коя книга е публикацията от коя страница а не да се представя за нещо абсолютно. Още нещо това което на вас ви изглежда логично на практика не е. То ви иглежда на вас логично просто това е вашето възприятие и в това лошо няма. но напоследък космолозите опровергаха тази логика с парлаелните вселени и мулти вселената. В момента се спори дали това което взъприема е наистина това което с е случва. В спора се включат на 20 нобелови лауерати. И толкова за логичното. Иначе е полезно да се чете и практикува Рийс но трябва и да се мисли. Аз лично съм използувал Траут няколко пъти в практиката и това донесе много милиони на фирмата ми но и започнах да видам недостатъците на силната теория. дори си мислех да поразкажа истории но мисля е още рано за БГ дори във фирмата в която работя не ги разбират. Дотолкова съм стеснявал фокуса че стигах до една фирма и много милиони. точно като аналогията с черната дупка. Супер фокус и много пари. Метода проба грешка е основен метод на еволюцията и носи много по добри резултати от теоритиците които цитирате. та ние сме продукт на еволюцията и прекомбинирането а не на теория. казвате напълно убеден съм ще спазването на зконите на Риис ше доведе до просперитета на марката. Откъде сте убеден? Имате ли опит? или сте само убеден? ами ако Рийс грешат и не казват всичко? Всичко е логично? Откъде е логично? за вас може и да е но откъде е логично? Ако е толкова логично защо има толкова много други фирми които постигат резултити практикувайки други теории и не виждат това логично? защо Гугъл нарушават грубо тези закони и са успешни даже много успешни. ето това са сериозните въпроси. Лесно е от позицията назад във времето да анализраш грешки трудно е да предскажеш бъдещото. По отношение на брандинга едва ли ще има теория която да обясни възприятитето на всеки индивид. Та нали тои е уникален има 100 милиарда неврона и само квантовата теория може да обясни всичките комбинации (възприятия) как с един или с 22 закоона ще обясните всичко? Неопределеноста е втъкана в природата и няма как да се опише точно още по трудно да се опише с 22 закона/ Вие си представяте възприятията като Нютоновата вселена (часовник със зъбни колела които е навит и само се определят законите по който тои върви) Тази вселена умря в края на 60 те години. Разберете рухването на нютонизма означава и рухване на мечтите да се предскзва поведението на природата и на индивидите като частност). Не бива да се изпада в крайности иопити да се опише поведението с 22 постулата при това абсолютно абстрактни. Това имам предвид а не съм против Рийс. Напротив наскоро тои се коригира отново и ни даде поводи за размисъл. Но никога не съм си и помислял че мога да направя анализ на една фирма само с Рийс и Траут. Разбира се може да си мислите и пишете всичко но важни са резултите. Трябва да има резултати опит и чак тогава споделяне. Трябва да направиш нещо и да го споделиш а не просто да твърдиш ония се провали защото не спази закона Риис и гледай аз колко съм велик. (Абе що не ме вземете някъде на работа да ви приложа Риис и всичко ще цъфне. То аз мисля логично)

  7. 30.07.2010 в 13:03

    Би било чудесно, ако споделите как точно сте приложили фокусирането, коя е фирмата, за която работите, за да научим всички и да добавим стойност към статията. Все пак към това призовавате. Законите на брандинга ежедневно ги прилагам първо в личен план, а второ в организационен, когато за това съм имал тази възможност 🙂 Всеки ден ставаме свидетели на положителни практики в тази насока, така че примери може да се намерят навсякъде.
    Вижте, колкото и нобелови лауреати да цитираме, има неща, които са неоспорими. Едно от тях е непрекъснатият стремеж на човешкото съзнание да опростява нещата. Именно с цел максимална ефективност. Всичко е кибернетика и е взаимно свързано. Ако желаете да сте упешни в бизнеса, следвайте принципа за максималното улесняване на клиента във всичко, което правите. Специализацията е доказала своята ефективност – както в природата, така и в брандинга, а и навсякъде. Брандинг теорията е създадена, за да служи именно на клиента. Всичко това струи от книгата за законите на брандинга.
    Това, че един закон не се прилага, означава ли, че е погрешен и невалиден? Успехът при неспазване на законите на маркетинга, брандинга, бизнеса като цяло може да се постигне единствено при масова некомпетентност от страна на конкуренцията. Когато на един турнир участват само аматьори, включването на професионалист значително променя нещата, нали така? С примера нямам предвид нищо странично, просто го давам за обяснение на тезата си. В България има много умели маркетолози, но твърдя, че ако се спазваха законите на брандинга, ситуацията щеше да е много по-различна и нямаше да се налага да влизаме в подобна разширена дискусия, макар и от нея да има известна полза 🙂 Още един пример – законите в страната невинаги се спазват. Това значи ли, че са лоши, неправилни? Наличието на закон е важното, същественото. Дали ще го спазва дадена фирма си е изцяло нейна отговорност. Моята роля е да покажа същността на 22-та закона на брандинга на читателите, като прилагам практически примери за тяхното приложение (въобще незадължително лични) и неприложение в родната действителност. Все пак добре е да се учим от чуждите грешки и добри практики, нали така? 🙂 Фрапираща е масовата практика по нарушеване точно законите за разширението и свиването, затова и по-голямата част от статиите засягат именно тях. Прочитайки внимателно блога, ще отбележите и положителните практики, което автоматично показва, че не се стремя само да очерням всичко останало. Целта ми е изследователска. Естествено, че изводите, до които достигам, при това четейки не само Траут и Рийс, а и например още Котлър, Уайтли, Робъртс и други се стремя винаги да прилагам на практика, когато имам тази възможност.
    По отношение на науките, които посочвате свързани с брандинга, с удоволствие ще добавя още сексология, медицина, биохимия, математика, статистика и пр. Списъкът може да продължи до безкрай. Каква е ползата? В мозъка може да има и 500 милиарда неврона, но ако го няма фокуса към клиента, ако го няма познанието как етично да се създават полезни продукти, смисълът от това липсва. Не е необходимо да се посочват подробности как всеки един от невроните във всеки един момент си взаимодейства с останалите. За това си има подсъзнателно (още един неоспорим факт от медицината). В блога ще продължавам да разкривам приложението и неприложението на законите на брандинга, в пълно съответсвтие именно с тях, по отношение на неговата същност. Един пример – успешното индексиране в Гугъл се дължи именно на тясната специализация на сайта. Даже от там оценяват това в алгоритмите си, макар да съществуват още поне 100 критерия, никому не известни извън фирмата. А Гугъл може да се стреми към разширяване, но едва ли ще постигне това, което са направили като качество специализираните по области играчи. Ако ви трябва нишова информация, търсите я в общия Гугъл или в специализирани нишови търсачки? Може и в Гугъл, но дали резултатът ще е същият? Няма нишови търсачки достатъчно? Ето каква прекрасна възможност за нови бизнеси, за хората със средства 🙂 В крайна сметка важно е качеството 🙂 Напълно отричам твърдението, че постулатите на Рийс и Траут са остарели и са от 60-те. По-скоро бих добавил към тази цифра словосъчетанието „до днес“. Класиката няма възраст. Това са основни принципи и никой не приканва да се позоваваме единствено на тях. Това което приканвам, е да се съблюдават задължително. А че е необходимо да се знае и може още много, това е също факт, също толкова неотменим и неоспорим 🙂
    В практиката има колкото примери за неопределеност, толкова и за определеност. И какво следва от това? 🙂 Аз лично предпочитам да се стремя към улесняване разбирането на процесите и следване на неотменните закони. Това е моята гледна точка и не отричам наличието на други 🙂 Все пак, в това е смисълът и на дискусията.
    По отношение на психометричните методи, които цитирате с използването на енцефалограмни апарати за изследване на мозъчната активност, ами по същата логика са налице твърдения, които отричат тяхната ефективност. Нали те изследват хората като индивиди и не бива да обобщаваме? 🙂 Друг техен недостатък е лабораторната среда, в която се поставя респондента. Аз лично бих предпочел да уселня максимално възприятията на клиентите си, следвайки законита на брандинга 🙂 Лесно е да се отрича нещо или да се критикува отстрани. Всеки един блог дава своя принос към общото познание. Аз в настоящия не претендирам за пълна изчерпателност, а обратното – за разкриване определена призма на разсъждение. Това не значи, че не познавам останалите теории и принципи. Просто следвам закона за свиването и избирам конкретна тема, за да постигна успех в онлайн пространството. Да бъдеш индексиран на 6-то място с марката на блога си в Гугъл, след три месеца още от появяването си по обща ключова дума „брандинг“ си е своего рода успех. Поне така мисля аз 🙂

  8. 30.07.2010 в 14:37

    За сега не мога да публикувам заради самата фирма. Все пак една голяма фирма не може да разкзва в случаен блог а и не е необходимо. Все пак сме го приложили на 37 от топ 50 бг фирми и работи. става въпрос за големите. Трябва да се пробват нещата и в личен план, но не в малка фирма а в голяма с хиляди клиенти и да си успешен. Примерите ви са неудачни и кой ще ви повярва. Преди 5 години Семейство Рийс обясни нещата с еволюцията с Чарлз Дарвин Първи и Втори закон. Природата работи на принципа проба грешка. Вече и Рийс работи на принципа проба и грешка и си го призна. Според втория принцип на Дарвин се случва дижергенция т.е всичко се дели и става все по-сложно. Иска ви се да се опрости но живота става все по-сложен и ще става още по-сложен а невроните няма да нарстват. когато пиша за 100 млр неврона те работиат на принципа на неопределеноста на Хайзенберг което е основен закон на квантовата механика. асоциаците, образите и мислите са на база точно тези процеси които се случват в невроните. Мозъка не е компютър запомнете. Но в резултат на неврохиличните процеси в тези милиони неврони се получават мисли, асоциации, образи. Те са следствие на неопределеноста на квантово ниво. Никои не ви кара да изучавтае всички неврони а просто да разберетече че е валиден закона за неопределеноста, няма как хората да мислят еднакво и да възприемат света еднакво. Нама как да се случи вашата Нютонова механика няма как да се случат точно 22 законаа. а защо не 32 или 42 и защо закони. Ето самия Риис се корегира и призна за законите на еволюцията и ги приложи в бизнеса. А вие ми пишете че законите били неоспорими и не трябвало да се пробва на принципа проба грешка. Ами всички открития са базирани на пробите ако не пробваш няма да откриеш. Риис и Траут страхотно добре са обяснили тезите си не е необходимо да ги преразказвате защото по-същество 90% от съжденията ви са на Рийс без да го споменавате и цитирате. Излиза че вие сте открили законите. така дразните читателите си. Разбирам че вашата цел е да влезете в Гугъл да се изкачите нагоре някой да ви прочете и да ви наеме като се надявате че той не е чел Рийс. Но това е точно нарушение на законите на Риис вие се опитвате да навлезете на пазара игнорирайки съзнанието. Нямате успехи и основнoто ви постижение е да се качите напред в Google и щом сте на първо място занчи сте добър. По много труден и сложен начин се опитвате да влезете в съзнанието. употребявате огромно количество думи и 3 месеца работа с една цел да се качите нагоре в google и някой да ви повярва при това базиран на чужди теории без никаъкъв опит и постижения. Това дори и в България не работи. Може по много по лесен начин да се качите в Google на първо място но в съзнанието на потребителите и клиентите ще влезете трудно. Какво разбирате под успех в онлайн пространството? да говориш без опит и да се катериш нагоре в Google успех ли е според вас? Аз лично стартирах екпиремнаталния си блог точно с тази цел за да тествам как работи всичко и експериментирам здраво с нулвеа възвращаемост. но опита които придобивам и прилагам за фирмата си е убиствен. Интересно ми е за какво се борите. ако се упражнявате мисловно това е добре, ако провокирате диалог това също е добре, но ако сте толкова добър ще ви потърсят сами. Нашите клиенти идват почти 90% от уста на уста и препоръки. Вече никой не вярва дари на големите и силни марки . клиентите искат да са доволни да изпълнваш това което си казал да ги правиш доволни и емоционално свързани. не винаги успявам но се опитваме. разбира се че чета и то много и експериментирам след това тествам и ако е добре тествам на повече клиенти след това анализирам и продължавам. после след време разказвам историите. и идват много клиенти. Никога не съм си мислил че като разказвам красиви примери на клиентите те ще ми повярват. Ако това работи ще ви открия и ще ви възнаградя щедро .

  9. 30.07.2010 в 14:49

    Не си мислете че ви обиждам напротив интересен ми е вашия начин на мислене а по този начин и комуникация усъвършенствувам моя. срещам се с много трудни клиенти, с откровени малоумници както и с много точни хора и всеки от тях усъвършенства моята брандинг стратегия. да не забряваме че работя с хиляди клиенти и една брандигова грешка е много фатална. направо си отиват вкупом. Интересното при вас е че сте прочели Риис. На мен ми се налага да давам книги на Траут на клиентите за да ги образовам. много е полезно.

  10. 30.07.2010 в 14:50

    още по-интересно е че се опитвате да ги интерпретирате. Просто го препоръчвайте и практикувайте разбира се и мислете

  11. 30.07.2010 в 15:03

    Вижте, в природата няма проба грешка, защото там всичко си има своята логика, обяснение и причини. Точно в природата всичко е така добре разпределено и тя си знае много добре работата. Еволюцията не е вследствие на опит-грешка, а в следствие на способността за усъвършенстване с цел адаптиране към новите условия. Отбелязвам – усъвършенстване, а не конформизъм и приложение на погрешни практики. По-ясно от това не мога да го обясня, а всъщност мога, но просто не виждам смисъл в случая. Работата на невроните си е много точно определена. Друг е въпросът, доколко тя се познава и е изследвана 🙂 Не само мозъкът, а и всички организми са подвластни на кибернетиката. Както и компютърът, междувпрочим. Никога не съм твърдял, че хората мислят еднакво. Твърдя, че е задължително за успешния брандинг да се имат предвид тези различия и да се улеснява мисловния процес максимално. Губим време и енергия в обсъждане на неща, които нямат касателство с темата на статията и блога, а единствено отвличат вниманието на читателите. Още в описание съдържанието на блога съм посочил, че се позовавам на Рийс и Траут. Като всеки един постоянно учещ се човек, аз имам право на своя интерпретация и разсъждения. Това, че те се отличават от Вашите ни най-малко не намалява стойността им. Всичко, което излиза според Вас, е чисто и просто лична интерпретация, строго индивидуално мнение 🙂 Лошо няма да се споделят други гледни точки, но е важно да става това конструктивно. Успех Ви пожелавам в практиката и приложението на принципа проба-грешка, който също не отричам. Никой не е безгрешен, но не всеки се стреми към съвършенство. Нашите представи за бизнес са очевидно диаметрално противоположни 🙂 Още веднъж – благодаря за коментарите и попътен вятър в работата с клиентите.

  12. 30.07.2010 в 15:54

    (Ваша теза) Еволюцията не е вследствие на опит-грешка, а в следствие на способността за усъвършенстване с цел адаптиране към новите условия.
    Еволюцията е точно малки промени през времето (хаотични) и запазване на доброто и отстраняване на неуспешното с цел адтиране към средата (собратна връзка) 97 % от генетичния ви код отделен за тези експерименти е 97% и смао 3% е истинския ви геном.
    ваша Теза (принципа проба-грешка, който също не отричам.) по горе го отричате а тук вече не. Това е просто принцип които всички използуваме понякога незсъзнателно. Никога не съм казвал че съм само фен на пробата и грешката. всичко е по-темата и то по Риис. Разбира се че опростяването е полезно за брандинг процеса но и брандига се развива и еволюира. Риис също. Всичко си е по темата но вие пак искате да влезете в съзнанието по забоиколен начин без опит само с красиви думи ето това е проблема. За съжаление голяма част от бг фирмите са точно такива. все се говори за големи специалисти по маркетинг а нямаме нито една световна маркакажете ми една ако се сещате създадена в България? Къде са тези специалисти? ами като искаш да ис различен трябва да експериментираш по Траут и да търсиш конкурентно предимство. това става с четене и проби няма готови рецепти. Разбира се че имате право на интерпретация но ви трябва опит и то реален липсва ви успешен опит и реализрани проекти и това е различното. Ето това е логиката на нещата. говорите за някаква незнаийна логика в природата и си имало причини които никои не знае освен вас. нали затова е блога за да има сблъсък на идеи. вижте аз съм един от най големите прижърженици на Труат и с неговоти идеи и книги реализирам милиони годишно и пак ми е трудно започнах от 1992 да практикувам и чета. ако искате зжаннете ми на скаип да ви покажа в реално време резултати. когато направите блог ше се сблъскате с много менения и ще трябва да водите диалог .ако само си твърдите вашето скоро ше се окажете сам. Аз не виждам загуба на енергия напротив много ми е полезно и пак ви казвам че ви трябва опит и практика и тогава да коментирате. не се сърдете. Пак ще коментираме.

  13. 30.07.2010 в 16:38

    Така, смятам, че би било съвсем в реда на нещата да се представите. Все пак човек с опит, който е ръководил проекти за хиляди клиенти не би имал за какво да остава анонимен. И тъй като вече споделихте, че сте привърженик на постоянното тестване и експериментиране, нека направим с Вас следния експеримент.

    Бихте ли споделили с мен и читателите на блога, как ще реагирате в следната ситуация:

    При Вас идва представител на Coca-Cola (бранд с натрупани и силни позиции) и Ви предлага, да проведете кампания на стойност 10 млн. долара, с цел налагане на нова разновидност на напитката? Ще приемете ли?

    Отново с най-голямо удоволствие ще заема напълно противоположна позиция спрямо Вашето твърдение за необходимостта от богат опит. Аз твърдя, че опитът не означава абсолютно нищо, ако е бил вследствие на рутинни действия и неспазване основните теоретични принципи, тоест без да е основан на знанието като приоритет. Пример – развитието на туризма в България (още една сфера, върху която имам директни наблюдения). Може да имате 100 хиляди клиенти, но ако аз съм следващия потенциален, бих се позаинтересувал от нагласите и начина Ви на мислене, а не от това с кого и с колко клиенти сте работили. Има два типа хора – достигащи до топлата вода по личен път и опит, или такива, които прочитат и научават, че тя е открита и се ползват от нея 🙂 Случвало ми се е да съм от първия тип в определени ситуации и си признавам, че не съм постъпил правилно.

    Съгласен съм с тезата, че липсват достатъчно добре подготвени маркетингови специалисти в България. Завършвайки второ висше в тази област и запознавайки се след това с книгите на Рийс и Траут, осъзнах, че в образователната ни система доста неща липсват. Тогава за мен това беше противоположната гледна точка и ми отне време, да я разбера, да вникна в нея и да осъзная правотата на законите. Винаги ще ги прилагам, защото знам от личен опит, че така се постига дългосрочен успех. Една от целите на блога е именно да популяризира брандинга като дейност, да покаже неговата полза за бизнеса и решаващото му значение за успеха. Тази цел е постижима и ако желаете, може да се включите и да помагате с идеи, допълнителна информация, анализи и пр. Всеки принос е добре дошъл. Оценки на квалификация и опит са безмислени. Налице са като неоспорими истини, така и неопределености. Всичко това е част от разнообразието, което ни заобикаля. Не отричам проба-грешка принципа тогава, когато грешката е следствие на проба да приложиш наученото познание и е свързана с неопитността, а го отричам като ефективен или основен способ за придобиване на това познание. Не казвам, че не го прилагам, но няма перфектни хора все пак 🙂 В България няма световни марки, защото масово мениджърите предпочитат именно опит-грешка начина на работа и всеки мисли, че като е натрупал вече 30 години стаж, един току що излязъл от университета висшист не може да му дава акъл или да го критикува. И това е голяма грешка 🙂 За съжаление, много от преподавателите също разсъждават като този тип мениджъри.

    Вашата гледна точка е правилна с оглед на всичко, което сте преживели до момента и аз я уважавам, тъй като това е мнение на човек, който практикува професията. Единствено не я приемам почти напълно 🙂 Готов съм и да оспоря всяко Ваше твърдение, което според мен не отговаря на истината. В това няма нищо лошо. С удоволствие чета различно мнение и го обсъждам. Това, което за мен е важно, е да се говори по темата, без да се напада личността по каквито и да е параметри. А и липсата на опит да общуваме един с друг не ни попречи да започнем, нали? 🙂

    На кратко, липсата на богат опит въобще в случая с блога и с изказването на мнение не е проблем, абсолютно никакъв даже. Обратното – дава се много ценна гледна точка, основана на познанието, на прочетеното, проученото, на собствени изводи и изследвания, често недостъпни и невидими за тези, които са обременени от дълга практика в дадена област. Да се подтиква към въздържане от коментари, при липса на опит, но основани на знание е некоректно.

  14. 30.07.2010 в 16:42

    Вашата теза за конкурентното предимство в стремежа за отличимост е добра. Бих искал да добавя към нея и нюанса на уникалността в продукта, който поставя предпоставки за солидна лидерска позиция, стига след появата на конкуренти да се подходи по правилен начин.

  15. 31.07.2010 в 12:50

    Казвам се Любомир Тодоров активирайки линка на коментара ми ще видите блога (експериментален, тестов от 4 години) Тествам основно Enterprise web 2.0 приложения и mashup както и възможноста да използувам wordpress като платформа за създаване на mashup.
    Не съм бранд мениджър а се занимавам основно със съдаване на B2B B2G B2B2B2B портали (холистичен маркетинг) според Котлър с фокус изграждане на взаимотоношения с големи корпоративни клиенти.
    Това че не съм типичен бранд мениджър (изобщо не съм такъв) ми позволява да тествам най-добрите маркетингови и брандигови стратегии (предимно Котлър, Траут, Сет Годин и разбира се Риис) Не се занимвам с масовост а с много тесен фокус върху дори само въху един клиент.
    Не бих работил в Кока Кола или други подобни организации дори да ми дават 3 пъти повече пари. още по-малко в Кока Кола България които са ни труден клиент. Мисла че опита ми на такава позиция би бил огромен минус, а и кой ли би ме взел. Те Сет Годин изхвърлиха от Yahoo. Такива БГ брандовици с лопата да ги ринеш.
    Не мисля че може да работиш брандинг мениджър дори търговец в туризма и после да отидеш да продаваш банани, после мебели а после компютри. дори смятам че търговец на телевизори не бива да продава лаптопи. Фен съм на тясната специализация. Клиентите ни се събират капка по капка не с масови кампании (от уста на уста и с добра работа и директен маркетинг по Сет Годин)
    След като прочетеш Траут и Рийс трябва да се чете и Котлър и Сет Годин и ,,, да не ги изброявам всички Кой ще приложиш или в пакет е твое решение. Един съвет не се осланяй само на един, не абсолютизирай, мисли. Няма абсолютни закони. Дивергенцията съдава огромно многобразие и няма как да стане с една стратегия. Мсиля че има и добри и мислещи преподаватели бих споменал Желев от УНСС въпреки че съм завършил ВМИ Роботика (тои има и фирма и ми даде материали в полза на слабата теория). Положението наистина в много сложно с образованието в бг но едно е сигурно трябва да се чете непрекъснато и да се комуникира. Трябва и да има допирни точки и с други области ( психология, генетика …) но не повече от 3-4 иначе ще се омотаеш здраво. Не претиндирам за абсолютна истина както и за неотменими закони. едно знам със сигурност еволюцията създава огромно многообразие и нама как хората да мислят еднакво и не трябва. Едни ше продават скъпо други евтино. За едни успеха е пари за други доволни клиенти за трети е спонсорство или нещо друго но това трябва ясно да се каже в мисията. Моя уникален опит е в това че започнах на чисто и мога да експериментирам най-новите неща и теории на практика. Само година след издаването книгата на Котлър и то в америка ударих най-големя клиент в бг и те бяха страшно доволни. Във фирмата имаше СетГодиновия маркетинг на позволението и просто беше приказка. Прилагайки дивергенция приложих и страхотен фокус на Риис и тогава излезе книгата на Риис за Развитие на търговските марки по Чарлз Дарвин. Риис също призна еволюцията лощо няма. Втория пинцип на Дарвин води до фокус. Най трудно е да го направиш. може да си говориш много но най трудно е да го направиш особенно с много хора и големи фирми. Ето това аз наричам опит и експиеримент четеш, мислиш отдава ти се възможност прилгаш, тестваш усъвършенстваш и пак колелото се завърта и през цялото време четеш и слушаш и най-важното мислиш. Не е лесно. Не става с една теория.
    За твоя блог не рзбрах каква е мисията каква целта. Така и не рзбaрах какво целиш. Да станеш известен, да влезеш на първо място в google, да спамиш нета с думата брандинг, да търсиш съмишленици или просто да се упажняваш да блогваш и да се кефиш, или да предизвикваш спорни мнения, какво точно. Темите по който пишеш ще предизвикват силно противоречиви мнения поради самата тематика поради изостаналост в мисленето. Категорията брандинг в Бг е празна и не предизвиква интерес. А кой ще ти повярва говоря за големите. мисля че блога ти е неоптимизран и по ключови думи или не можеш да го популяризираш. Би трябвало с толкова публикации да си на 1-2 място. дори се смях че мой публикации по скоро линкове по дума бранд излизат на 1 во място а по брандинг на 2-3 а сатиите са от 4 години. Оптимизирай блога, закачи го за FeedBurner отвори си акаунти във twitter, friendFeed, facebook, привлечи съмишленици, пусни анкети или вотове, провокирай различни мнения, потърси други като теб, напревете си агрегатор, мога да ти пратя 5-6 здрави линка да те подкрепят. С две думи брандирай и мисли как да покажеш опит. Мисля че това е. Извинения за правописните грешки пиша бързо и клавиатурата пропуска.

  16. 01.08.2010 в 18:06

    Здравейте Любомир,
    Очевидно във Вас съм оставил впечатление, че абсолютизирам една единствена теория – тази на Рийс и Траут. Причината най-вероятно е в мен и в начина, по който се изразявам и по който съм представил тезите си. Бих искал да се разгранича от подобна позиция на абсолютизирането. Това, което твърдя е, че приложението на 22-та неотменни закона на брандинга със сигурност ще допринесе за полагане на стабилни бизнес основи. Доста често също пиша, че те далеч на са достатъчни, ако целта е да се гради база от лоялност и любов към марката. В този процес вече приложение намират идеите и на много други учени и практици. Вашите дейности, както и възгледите за специализацията са поредното доказателство от практиката. Напълно съм съгласен, че след като се чете, трябва да се практикува. На мен ми предстои именно да продължавам да практикувам наученото не само от Рийс и Траут, а от Котлър, Годин и всички останали автори, с чиито твърдения съм се сблъсквал. Не с всичко съм на едно мнение с тях, но се стремя да отсявам и да формирам собствен стил. Вашият опит е богат в една област, моят е богат в друга. Поради това и гледните ни точки или езиците, на които се изразяваме се отличават. Но в крайна сметка смятам, че можем да постигнем единодушие по въпроса за полезността на законите на брандинга и решаващото значение на фокуса върху клиента. Върху тези две тези аз надграждам, допълвам, усъвършенствам своите виждания и концепции за развитие на бизнеса.

    Основната цел на блога е да се популяризира важността на брандинга за успеха на всяка личност или организация. Подходът, който съм избрал е тясно фокусиран – представяне приложението законите на брандинга, добре описани и систематизирани (не измислени) в книгата на Ал и Лаура Рийс. Именно в това се състои и уникалността на сайта. Той представя просто един от множеството компоненти в цялото, който има основна роля.

    Ежедневно чета и изучавам принципите на онлайн маркетинга, затова не бих си позволил каквато и да е форма на спам с цел по-добро индексиране в Гугъл. За мен писането на блога е и удоволствие, хоби, на което се отдавам, когато имам възможност и свободно време. Не винаги се получава с желаната честота, но всичко е строго индивидуално 🙂 Чрез статиите имам възможност свободно да изразя мислите си по въпросите, които ме вълнуват и каузите, за които ме боли. Нормално е, когато се показват нещата от собствената, често различна от масовата гледна точка, да се получават противоречия, да се пишат и негативни коментари. Това е съвсем очаквано и не се притеснявам от него. Ценя конструктивността и придържането към определена тема.

    Съгласен съм, че не става само с една теория, но без нея също не става. Важно е да се оцели точния момент за приложение на наученото, когато от него ще има най-голяма нужда и полза. Това се стремя и да правя. Не е лесно, особено, когато трябва да убеждаваш някого, но без упоритост и постоянство, нищо не се постига.

    Постарал съм се да направя блога достъпен в множество бг портали, търсачките, обвързал съм го с профилите си в Twitter, Facebook и останалите социални мрежи, в които участвам. Поддържам опции за споделяне на статии, качвам ги и в мрежи за споделяне на съдържание, оптимизирам ги по тагове, правя всичко възможно, за да съм там тогава, когато ме търсят. По отношение на линковете съм на мнение, че никого не мога да застява да постави такъв, но със съдържанието единствено мога да изградя тази стойност, която да накара хората да ме линкват и препоръчват. Просто това е моята стратегия за популяризиране. Всеки, който вижда смисъл, е добре дошъл да ме подкрепи в тази насока 🙂 Знам, че читателят сам преценява кое е важно и на никого не бих се натрапил 🙂 В блога има опция и за RSS агрегиране, за абонамент за статиите. Вашата идея за вотове, за анкети е добра и ще я имам непременно предвид в бъдеще! Признавам, че не съм експерт в техническата част на оптимизирането и затова на този етап използвам безплатната версия на WordPress, която все пак предлага автоматични оптимизационни настройки, за да мога да се фокусирам изцяло върху съдържанието и оформлението на статиите. В Google Webmaster tools следя също развитието и положителен факт е, че в дългите ключови фрази излизам доста напред, което води специализиран и висококвалифициран трафик. По отношение позициите в Гугъл, възрастта на домейна също играе важна роля при индексирането.

  17. 03.08.2010 в 15:38

    Блог маркетинга не е лесна работа (никак не е лесна). Изисква се голяма активност работа с читателите, редовно писне 12-15 публикации месечно а преди беше 20-25. Качествени статии от гледна точка на съдържание, създаване на общество, допитване до читателите. Всичко това отнема и време а и нещата се променят всеки ден. За техническата част да не говорим/ за да изпробвам над 200 плъгина + взаимодеиствието между тях във над 20 функционални области ми отне година и половина. да не говорим че блога изисква и персонален брандинг при това в мрежата. Блогинга не е за лаици тои е за силни личности, за лидери които искат и има какво да кажат. Май такива в бг няма аз не знам някои с блог да е напрвил средна или голяма марка и да е натрупал верни и лоялни клиенти ( не става дума за уау ефекта). Май блогосферата преселедваше адсенс ефекта и когато тои приключи и блогосферата изпадна в кома. Говореше се предимно за SEO, но като си на най-горна позиция има ли какво да покажеш (продукт услуга) а и кой ще ти повярва. Така не се правят истински клиенти. За твоя блог не разбрах под какъв лиценз е. Отдолу има копирайт но не е указано конкретно за статиите. RSS е добре да бъде във FeedBurner и FriendFeed всъщност е задължително. Добре е да слагаш и изображения знаеш че мозъка работи с изображения (превръща текста в образи). Задължително е да сложиш изображение на всяка статия по темата. Препоръчвам ти да сложиш и линкове на Риис щом си се фокусирал за неговата книга/тематика. Задължително трябва при всеки закон да цитираш откъде е цитираното или да го направиш в края на страницита и академично да отблежиш ползваните източници. Направи и статична страница за Риис и публикациите му или историята му. Отвори фен страница на Риис събери общество в бг има фенове ако няма може да ги създадеш. Публикувай видеоблог постове на Риис. Ти може да си направиш видеопост. Не ме разбирай неправилно че ти казвам как да водиш блога си. Статиите трябва и да са провокативни да предизвикват отзиви и коментари, да има сблъсък на идеи. Трябва да си страшно активен и много добре да си направиш сметката и не забравай че Бг това не е дневния ред. Моя опит показва че доста от фирмите не знаят какво е бранд, какво е брандинг, имидж, корпоративна репутация. За дифернциране и позициониране да не говорим. Собствениците на някои от фирмите за които пишеш, членовете на управителния съвет са (мъж президент, жена вицепрезидент и дъщеря финансов мениджър) повече от 50% имат подобна структура. какви закони на брандинга ще търсиш освен персонален роднински брандинг. По другите публикации ще дискутираме конкретно върху темата. за сега спирам. успех на блога.

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: