Брандинг и политика

Дейността на политиците в България не се слави с повсеместна почит и народна обич. Към представителите на отделните партии хората гледат винаги с едно наум и подозрение, освен ако не са част от т.нар. „твърд“ електорат. Стандартната комуникационна практика в тази област достига своята кулминация по време на предизборни кампании, когато аудиторията е настроена да се вслуша в посланията и сама търси източници за информация. Като всички останали продуктови категории, политиката се влияе значително от правилното приложение неотменните закони на брандинга. Как по-точно се изразява тази зависимост?

В брандинга има един основен принцип – ако се опитваш да се харесаш на всички, значи никого не подкрепяш изцяло и пълноценно. Стремиш ли се да угодиш всекиму, то непременно губиш своята собствена уникална отличителна идентичност. Никой не обича хамелеоните. Това особено силно важи в политиката, където битката е на основа на ценности, принципи и възгледи. Успехът на една партия или отделна личност зависи от степента, до която е постигната конкретна асоциация с определена характеристика, категория избиратели и/или актуален наболял проблем за решаване. Приложението закона за свиването в брандинга значително подпомага този процес – навлизане в тясна ниша, опъване на правилната струна у избирателите. Крайната цел е завладяване на дума в съзнанието на хората, което да повлияе при гласуването, последващото изграждане на имидж и поддържане на висок рейтинг.

У нас съществуват няколко добри примера за интелигентно (било то съзнателно или не) използване на брандинг средствата в комуникационните кампании на политици и партии. Можем да откроим следните:

1. Яне Янев и оглавяваната от него партия РЗС.

  • Отличен фокус върху точно определен проблем в обществото и политиката – корупцията.
  • Силна асоциация между марката и нейната основна дума (характеристика) в съзнанието на избирателите – борбата с корупцията. Кое е първото нещо, за което се сещате, когато чуете името на Яне Янев?

2. Бойко Борисов и ГЕРБ:

  • Много силна положителна връзка с понятието твърда управленска ръка.
  • Точно позициониране като пълен антипод на управляващата до изборите през лятото на 2009 г. прослойка от членове на Тройната коалиция.

3. Волен Сидеров и АТАКА:

  • Агресивна борба срещу навлизането на турците в политиката на България – асоциацията е изградена посредством дълготрайното противоречие с ДПС.
  • Избор на тясна ниша от крайно десни избиратели и идентифициране с тяхната ценностна система, довело до подсигуряване на важни позиции в настоящия Парламент.

Всички тези политически личности и партии са постигнали определено място във възприятията на родните избиратели, завладявайки определени думи, с които се отличават от останалите. Една марка се създава от хората, които я купуват, почитат, уважават, вярват в нея и в най-добрия случай – я обичат. Чрез целенасочени усилия мислите на аудиторията се напътстват в правилното направление. Избрани са области, теми, проблеми, които са актуални в продължителен период и генерират както силна подкрепа, така и крайно отрицание. Кой ще спечели дадени избори не зависи от обхвата на думата или конкретността на марката, а от това на какъв етап се намира обществено-политическия живот в страната. Придържането към ясно представена философия и прослойка е задължително, за да даде шанс за успех в точния момент! ГЕРБ спечелиха благодарение на това, че мнозинството българи прецениха нуждата от силна ръка за най-въпиюща в борбата срещу дотегналата на всички икономическа криза. Марката Бойко Борисов бе ракетата носител, която изтегли партията до върха, разгромявайки Тройната коалиция. Този политик се превърна в символ, съчетавайки в поведението и нагласата си партийната ценностна система и програма.

И докато някои печелят от фокуса и специализацията си по отношение изповядваната политическа философия, други сриват авторитета си, улеснявайки до максимум народа при залепянето на етикет върху тях с негативни отенъци. Членовете на БСП, ДПС и НДСВ в различна, но достатъчно висока степен, допринесоха за спада в доверието към техните партии, поради масови корупционни практики и далавери. Думи от този род изникват съзнанието на всеки извън основния им електорат, когато чуе въпросните три абревиатури. А това е страшно, защото марката не е собственост на лицето, което я изгражда и олицетворява, а на самите й привържаници! Именно те се разпореждат с нейното бъдеще и решават какво ще се случи с нея. А отношението на хората много трудно се променя, веднъж заело дадена позиция.

Макар в промеждутъците от време без избори ние да си отдъхваме от политическа агитация, място за почивка от страна на марките – политици и партии, няма! Веднъж спечелено, доверието трябва да се подхранва, за да се превърне евентуално в любов след дългосрочни положителни взаимоотношения. Именно тя ще гарантира преизбирането, а до момента в годините на прехода такова нещо не се е случвало още! Всяко едно начинание, всеки един контакт с марката представлява своеобразно брандинг обещание към потребителите. Поговорката гласи – не съди по думите, а по делата. Компетентността, качествата, способността да се изпълнява обещаното под формата на заета дума, асоциация и очаквания в мислите на хората, определя жизнеността на бранда и в крайна сметка неговия успех.

Вече са налице индикации в спада на доверието към РЗС, поради разпадналата се парламентарна група на Яне Янев. За това основна отговорност носи той, а не Бойко Борисов или кой да е друг. Неправилният подбор и вътрешнопартийна организация са червени лампички в съзнанието на избирателите. Нормално е да си зададем въпроса – как да се доверим на един лидер да управлява цялата държава, ако не е способен да обедини своите съмишленици. Само чрез действия – признаване на допуснатите грешки, изкарване на нови кирливи ризи, стимулиране на следствени дела, водещи корумпираните не само до съдебната зала, а и до затвора, ще помогнат на Янев и компания да възвърнат бледнеещата асоциация между марката им и основната дума, към която се е насочила – борбата с корупцията! В това състезание с едни гърди вече излиза името на Цветан Цветанов, който ден след ден се опитва да изобличи и подведе под отговорност политическите престъпници.

И така, през лятото на 2009 г. в България беше даден старт на процеса по промяна и полагане основите за излизане от етапа на преход към пазарна икономика. Картите вече са открити, обещанията дадени, очакванията налице. Погледите са насочени изцяло към действията на политиците и партиите. От тях зависи, дали ще се доближат до статута „марка на любовта“, постигайки преизбиране, или ще освободят от владението си думите, които са спечелили в съзнанието на електората. Никой не обича да бъде лъган, затова подобна измяна най-тежко се наказва. И нека никой от полтиците не забравя, че авторитет и добро име (марка) се изгражда не с години, а с десетилетия усърден труд в правилната посока! Спазването неотменните закони на брандинга подсигурява запазването на фокуса и укрепването на волята в това отношение.

Bookmark and Share

Advertisements
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: