Начало > Общовалидни брандинг принципи > Брандинг конформизъм

Брандинг конформизъм

Това, с което за развитието на всеки човек – физическо или духовно, допринася идеализмът, в пълна степен се руши от неговата жестока противоположност – конформизма. Брандингът като всяка една наука, подвластна на своите естествени закони, не прави изключение. И наистина, няма по-страшна чума за професионалното усъвършенстване от преклоняването на главата пред фразата „така сме го правили години наред или винаги“, в името на запазването на работното място или сдобиването с такова. Както дъмпингът руши основите на качественото производство, така и конформизмът пред наложените традиционни възгледи и експертни мнения срива поривите за конкуренция на пазара на квалифициран труд, базирана на знанията, нагласите и уменията, а не на снижаване изискванията към работната заплата.

В обществото съществуват винаги маси, подвластни на течението, подражаващи на вече утвърдени в практиката примери, копиращи всичко и всички, за да се слеят (при това доста успешно!) с обстановката, придавайки й краските на хомогенната смес. За щаствие са налице и отделни острови, късчета светлина сред мъглата, изградени от солидните идеали на хората, които не се страхуват да изкажат противоположно мнение, било то директно пред началството или провъзгласилите се за експерти практици. Прогресът във всяка една сфера от живота дължим именно на тези открояващи се личности, смели и целеустремени, здраво стъпили на земята, обичащи околните и изповядващи стриктно своите ценности.

Сблъсъкът между отделните групи – конформистите и идеалистите, води до оформянето на реалната бизнес среда, така както дърводелското длето твори от дънера скулптура. В това няма нищо страшно, тъй като такъв е бил винаги процесът на развитие, противопоставящ традиционалистите и новаторите, борците за статуквото и проактивно мислещите. Във всеки сектор от българската икономика може да се забележи тази борба, открояваща лидера от последователите му. Законите на брандинга са залегнали дълбоко в нейната същност. Свидетели сме как се прилага надлъж и нашир концепцията за разширяването на марките, както от малки, така и от големи играчи на пазара. И срещу тях застават фокусираните специализирани брандове, режещи парче след парце от тортата на общия пазарен дял.

Колко смешен ни изглежда плачът на разширилите се от последиците, които им е донесла кризата. Те вдигат достатъчно силна врява, умело подета от медиите, с една едничка цел – държавна помощ, снижаване и подтискане намеренията на професионалистите, особено младите, към високи и отговарящи на техния потенциал заплати. В това море от бизнес водачи, натрупали своя опит лъкатушейки през стръмните води на прехода, придобили знанията си не от учебниците, а от системата грешка след грешка на n-та степен, родната бизнес действителност по отношение съблюдаването на брандинг принципите е придобила уродливи форми. Масовото приложение на дадена тактика безрезервно се приема за правило, а правилото за закон, стъпил върху колоните на колективния разум.

За щастие на едни и съжаление на други, текущата икономическа криза ще отмие поредния слой брандинг конформизъм, оставяйки само най-жизненоспособните фирми или тези, които са постигнали такъв мащаб, който да им помогне след известно осакатяване да просъществуват. Подражанието без собствено критично мнение във време на сътресение и спад е още по-пагубно, защото следва принципа „включи на автопилот и прави каквото правят останалите“. И така, когато началният пример се окаже грешен, верижната реакция е потресаваща. Много хора смятат, че диверсификацията ще помогне да се понесат ударите по единия фронт чрез приходите от другите. Това може да звучи логично, но се получава само, когато зад стратегията на разширяване на пазара стоят отделни марки за всяка конкретна нова категория. Не разширявай бранда си, разширявай неговия пазар и области на приложение. Лазерните технологии са започнали от определена сфера, за да обхванат днес доста успешно много аспекти от медицината, техниката и пр. Същото важи и в брандинга!

Обаче конформизмът има за цел запазване на статуквото и работното място, пред угрозата да се изправиш срещу работодателя й да му посочиш аргументирано допуснатите грешки и изхода от правилния път. Да се критикува безцелно няма никаква полза! Маркетолозите, познаващи законите на брандинга не правят това. Те доказват, показват, аргументират, анализират, тестват, убеждават, прилагат и непрекъснато усъвършенстват процесите, поставяйки на преден план не нуждите на производството, а на клиентите.

Конформистите ще чуете да твърдят, че във време на криза трябва да се източва максимално потребителя чрез всевъзможни способи и търговски трикове, при минимална себестойност на продукцията и максимален марж. Идеалистите и антитрадиционалистите са обичащи своите клиенти професионалисти, търсещи изход от трудните ситуации именно допитвайки се и поддържайки тесни взаимоотношения с тях. Те знаят, че това не е лесно и също така вярват, че и хиляда пъти да набиеш тъпана на рекламата в главите на хората, те няма да се подлъжат да купят провъгласявания продукт, докато не им го препоръча някой независим – приятел, експерт, журналист, блогър или друг, необременен от желанието за преизпълнение на плана по продажбите.

Конформистите обичат много цифрите, статистическите анализи, приходните, разходните и производствените диаграми. Те строят въздушната кула на усещането за контрол върху нещата, стояща на пясъчните основи на непознаването психиката и възприятията на клиентите. С цифрите се доказват хипотези, правят се динамични анализи за минали периоди, откриват се зависимости. Всички те обаче имат един недостатък – описват миналото и не показват този, който ги е създал – потребителят! Вместо да се общува реално и ежедневно с него, да се влиза в неговата кожа, да бъде той поставян на пиедестал като основен собственик на марката и неин ръководител, мениджърите изграждат стена след стена зад купищата екселски таблици и папки в кабинетите си, както и по време на срещите със служителите. Защо така? Защото така правят повечето, защото това е модел, „доказал“ се с годините и кои сме ние, че ще го променяме. А същевременно именно тези любители на повсеместното приложение на математическите данни не успяха да предвидят угрозата от световната финансова криза. Тя не беше предизвикана от числата, а от хората – чувстващи, действащи, следващи своите вярвания същества, така безрасъдно и лекомислено обобщавани в проучвания, таблици и диаграми.

Все повече идва ред за изява на брандинг идеалистите, които са склонни да разбират и осмислят визиите, ценностите, нуждите и желанията на клиентите. Да се надяваме, че постоянният стремеж за развитие, фокусът и специализацията, спазването законите на брандинга, постоянната смислена връзка с потребителите ще се превърнат в новата традиция, описваща бъдещото бизнес развитие в България. Кризата може само да ускори този процес. Срещали ли сте се с брандинг и бизнес конформисти? Какво е било тяхното поведение? Докъде са стигнали в развитието на своите компании? Не се колебайте да добавите вашите коментари в отговор на тези въпроси към статията!

Bookmark and Share

Advertisements
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: