Начало > За разширението > Брандинг разширението на Евтерпа

Брандинг разширението на Евтерпа

В националния ефир от известно време върви реклама на новия продукт под марката Евтерпа – шампоан против пърхот. Предполагам повечето от вас помнят началното налагане на този бранд чрез рекламите на парфюми за съблазняване на противоположния пол. В общи линии, ако си зададем въпроса „какво е Евтерпа?“, то първото, което ще ни дойде наум е точно това. Появата на втора продуктова категория под логото на вече познатия бранд изглежда озадачаващо и ме стимулира да разгледам сайта на фирмата производител.

Какво се оказва на практика в случая „Евтерпа“?

Налице е предлагане на богата гама от козметични продукти, носещи всички визуални белези от идентичността на тази популярна марка. В сайта са изброени следните артикули – дамски и мъжки парфюми, дезодоранти, мокри кърпички, шампоани, кремове, балсами, тоалетни млека, слънцепредпазни продукти. В допълнение са налице още няколко марки, които са си тясно фокусирани и специализирани в някои от споменатите вече категории. Свидетели сме на класически пример за нарушаване брандинг закона за разширението, който гласи, че силата на една марка е обратнопропорционална на нейния обхват. В описанието въобще на произвежданите артикули се споменава, че те са на достъпни цени, съвсем приемливи за българина. Това допълнително навежда на мисълта, за липса на ценово разграничаване при позиционирането на отделните марки и продуктите вътре под логото на Евтерпа. Ако това не е така и някой има достоверна информация, нека да сподели в полето с коментари.

Какво се получава, когато една марка разшири обхвата си?

Все по-трудно става на потребителя да си отговори на въпроса – какво представлява марката или какво стои зад нея, какво може да се очаква като продукти. Това води до отслабване най-силната й характеристика – конкретността на асоциацията, която тя е изградила в съзнанието на хората. След което цялостната сила на бранда намалява, тъй като той се превръща в абстрактност. Многовековната човешка мъдрост е доказала – ако се опитваш да означаваш всичко, то тогава не значиш нищо. Все повече марки от България и света започват да усещат тази максима.

С изключение на една група верни привържаници, всички останали биха предпочели да заложат на вече познатата си и доказала се марка в съответната категория, към която се е насочил разширеният бранд. При Евтерпа става дума за козметика. Много специалисти биха казали, че само по себе си това е фокус и не е необходимо да се ограничава асортимента до определен вид подкатегория. От бизнес гледна точка, най-вече производствена, твърдението има своята логика. В реалността съзнанието ни действа по друг начин. То успява да разграничи предлагането до най-малките детайли и да си определи своите фаворити, обикновено силно специализирани и доминиращи точно в една ниша. Коя е първата марка, която ви идва наум, когато пожелаете да си купите дамски парфюм, а мъжки, а мокри кърпички, а слънцепредпазни продукти? Може да споделите отговорите си като коментари и ще направим своеобразно мини-проучване.

Когато имате нужда от помощ, съвет или конкретен продукт, към кого бихте се обърнали? Към общия специалист – този, които се стреми да ви предложи всичко накуп или към няколко доказали се вече експерта, тясно фокусирани върху отделните ви потребности? Колко от мъжете, които четат тази статия, биха си купили парфюм от марка, известна със своята дамска серия? Отговорът на този въпрос може да ни даде насока доколко близки и същевременно различни като търсене са тези два козметични продукта. Дали са част от една категория? В миналото може би да, но сега едва ли, особено при богатството от предлагани варианти.

При Евтерпа имаме сертифициран по международните стандарти за качество ISO производствен процес и екип от учени, икономисти и мениджъри. Приемаме, че това е така, ако се доверим на написаното в официалната страница на марката. За да бъде успехът пълен и да се разкрият реалните й възможности е необхидима единствено фина брандинг настройка на предлагането. И докато тя е налице при останалите марки, където има специализация, то в групата на Евтерпа би могло да се направи по-нататъшно разграничение – кърпичките да са обозначени с една марка, парфюмите с друга (при това мъжки и дамски отделно) и т.н. За всяка марка е задължително да се изгради отделна идентичност. Успехът конкретно за Евтерпа не е гарантиран, поради липсвата на първенство и доминираща позиция спрямо конкурентите във всяка от категориите. Но спазването на брандинг законите е задължително поне за здравословното полагане на основите.

Ако имате други идеи, как би могло да се усъвършенства семейството от марки под лоното на Евтерпа, не се колебайте да ги споделите 🙂

Bookmark and Share

Advertisements
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: