Начало > За разширението, За свиването > Мултирама – опит за специализация

Мултирама – опит за специализация

Едва ли на някого е убягнала рекламната кампания на Мултирама – най-голямата специализирана верига за компютри и периферия в България. Налице е завиден фокус в комуникацията, което е похвално и със сигурност е стъпка в правилната посока. Когато разполагаш с търговско пространство на супермаркет, посветено на определена продуктова категория, тогава разбиваш конкуренцията както по качество, така и по богатство на избор. Едва ли в страната има друг магазин, който да предложи повече видове компютри (настолни и лаптопи), отколкото Мултирама. Ако такъв е налице, драснете името му в един коментар, за да го разгладаме 🙂

Посланието е ясно – при нас може да очаквате компютри и периферия. Законът за свиването на думи е спазен. Бърз поглед в сайта на Мултирама показва, че освен посочените продукти, веригата предлага и куп други технологични решения. В това именно се крие нарушаването на закона за разширението, според който силата на една търговска марка е обратнопропорционална на нейния обхват. Има разминаване между думи и действителност. Предлагат се чак и телевизори, което вече надминава предварително създадените очаквания у клиентите напълно.

Кога бихте посетили един магазин на Мултирама? Най-вероятно при нужда от компютър или периферия. Поне такива би трябвало да са очакванията на маркетолозите във фирмата, при положение че напълно правилно са фокусирали посланията си в тази специфична насока. Защо тогава се предлагат и куп други неща, за поддържането на запаси от които са необходими разходи, които иначе биха могли да се спестят или да се насочат към усилване специализацията и фокуса? Сред българския бизнес битува схващането, че за да си успешен, трябва да предлагаш много различни продукти. По този начин ще преодолееш временни конюнктурни спадове в продажбите на определена категория изделия и ще балансираш приходите. Съгласете се, че на теория това звучи съвсем логично.

Този постулат за съжаление отразява единствено гледната точка на продавача, но не и тази на купувача. Потребителят търси асоциирането при формиране на очакванията и предпочитанията си. Когато изтъкнеш, че си експерт в определена област, никой не иска да му предлагаш решения в още куп други сфери. Пазарът непрекъснато се дели на подкатегории. Да предлагаш технологии вече не означава абсолютно нищо, поради богатството на тази област. Успехът се постига чрез заемане на ниша, в която първото или второто място са свободни. А не чрез разширяване на обхвата, за да опитаме да приберем колкото се повече парички от клиентите.

Прочутият виц за „невероятно умелия“ продавач, който продал джип на клиент, дошъл да си купи такъм за риболов, може да впечатлява родните търговци неимоверно. Следването на този пример обаче е в тотален разрез с нуждите на потребителите, а те все по-често наказват подобно нещо.

Не ни остава нищо друго, освен да наблюдаваме как ще се развие т. нар. специализация и дали ще сме свидетели на смелост от страна на веригата Мултирама за още по-силно свиване на фокуса и отстраняване на несвързаните с компютрите и периферията артикули, за оптимизиране на предлагането. Имате конструктивни мнения и прогнози? Споделете ги в секцията за коментари, а и не забравяйте да гласувате доколко ви е харесала статията! 🙂

Аз съм силен привържаник на правилото за пълния член в българския език, така че бих искал любезно да помоля всеки, който оставя коментар, да го съблюдава и да не допуска грешки в това отношение. Все пак важна роля на медиите (онлайн или офлайн) е стимулирането правописа и правоговора на аудиторията 🙂

Bookmark and Share

Advertisements
  1. клиент
    20.02.2010 в 10:27

    Разбира се че не е убягнала рекламата.
    Тя бе повод за генериране на доста шеги между IT специалисти.
    От друга страна ефективноста на рекламата показа интелектуалното равнище на голяма част от българите.
    Вече са банални изрази като „мултидрама“, „почти експерт“ и други.
    Разказват се анекдоти за продавач-консултанти и експертни мения на лицата от сервиза будещи откровен смях.
    Това идва ясно да покаже какво е мнението на хората които професионално работят с компютри.
    Лично за мен е странен фактът как фирмата отделя доста средства за реклама , а в същото време държи служителите си на ниски заплати.
    Странен, защото не живея в България.
    Работя в една от най големите IT фирми в света, и виждам как ръководството се опитва по всякакъв начин да се допита до мнението на служителите си, да ги задържи и да се чувстват добре.В същата тази фирма се чувстваш значим, спокоен и не на последно място оценен.
    Един бърз поглед в интернет пространството идва да покаже че Мултирама е много далече от тези стандарти.
    Служителите и се притискат да продават на всяка цена,длъжни са наред с по добрата стока да пробутват на клиента и застояла.Длъжни са да продават стока на трети фирми закъсали с продажбите си заради недалновидна политика.
    Служителите и се чувстват некомфортно, биват ругани , обиждани и др.
    Според мен не е начина, фирма с претенциите на най голямата в IT бранша, да държи служителите си на прага на бедноста.
    За интелигентен човек рекламата на Мултирама е само смешна, за човек вече „опарил“ се е трагична.
    Подобни фирми (Мултирама не е единствена) не инвестират в служителите си.
    Считат това за загуба на време и средства.Те не държат служителя да се задържи на работа защото би имал претенции за увеличение на заплатата.
    В подобна атмосфера всеки човек би се „амортизирал“ в рамките на 6-12 месеца и би напуснал което е удобно за фирмата.

    Прогнози ? Ако на IT пазара в Бъглария дойде една европейска фирма , с маркова стока , и истинска поддръжка, то от Мултирама няма да остане и следа.
    Докато бях в България си поръчвах хардуер по интернет където дори и с транспорта ми излиза доста по евтино от цените в Мултирама

    Обобщено : Мутрирама съществува благодарение на невежеството на хората в България

  2. 20.02.2010 в 10:47

    Благодаря за изчерпателния коментар, който засегна въпроси от изключителна важност и значение за успеха на всеки бизнес – отношението към служителите и клиентите! Напълно съм съгласен, че когато всичко е насочено към продажбите на всяка цена, то хората във фирмата биват оценявани погрешно, което води до липса на желание да извървят „екстра разстоянието“, необходимо да се възхити и очарова потребителя. Много точно в коментара е посочена именно тази зависимост!

    Трябва да признаем, че и най-пълното спазване законите на бранднига не е в състояние да помогне, ако липсва грижата към хората, от които зависи просперитета на една фирма – клиенти, доставчици, служители, ръководители. Осъзнаването, че всеки, който се ползва от труда ти – колега или външен за фирмата човек, е твой потребител е стъпка в правилната посока.

    Дано да навлязат на родния пазар скоро точно тези ИТ фирми, в които са налице положителните практики в тази насока! 🙂 Ако са и специализирани играчи, способни на най-високо качество, подходящо само за един истински експерт, то какво по-хубаво от това.

  3. клиент
    21.02.2010 в 13:57

    Допълнение:

    По света по голямата част от клиентите са наивни.Особено когато стоката е специализирана. Те очакват от фирмата, консултанта – информация, насока, помощ.
    За съжаление точно тук се нанася „удара“ на клиента.Консултантите са инструктирани да дават подвеждаща информация, като целта е максимум продажба.Заплашени са с уволение ако не изпълнят квота от продажба на застояла стока.
    Докато в една нормална държава още с първото проявление на това, фирмата би отнесла сурови глоби (в някои страни следва затваряне) то в България институциите които следва да бдят на това -остават безучастни.
    Ако в България дойде една солидна европейска фирма тя няма да бъде конкуретно способна заради това че държи на нормите и на персонала си.Тя няма да си го позволи защото е именно солидна.
    В тази връзка ние почти нямаме „истински“ фирми. Ако „Мултирама“ трябва да е образец на IT фирма то аз скоро няма да се върна скоро в България 🙂
    Ако в България не се сложи ред, това ще позволява на подобни фирми да се възползват от интелектуалния и физически потенциал на хората, за жълти стотинки и в собствен интерес.

    Сумарно излиза че България е удобна почва за фирми от този тип. Не случайно няма Мултирама – Холандия или Мултирама- Швеция. Няма и да има.
    Европейците са нетърпими към измами и реагират много остро, за да защитават народа си.Нещо което България е крайно време да направи

    Поздрави

  4. 16.06.2010 в 19:25

    Предлагат и телевизори и други неща защото гърците ги предлагат и просто ги имат като номеклатура. За съжаление родните фирми спят в много отношения и оставят гръцки фирми да ни взимат пазара.

    • 16.06.2010 в 19:37

      Дам, точно, а още един типичен пример в това отношение е магазин „Пъблик“, отново гръцко творение.

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: