Начало > Общовалидни брандинг принципи > За марките и любовта

За марките и любовта

Легендарната рок група Бийтълс изпя незабравимата си класика „Всичко, от което се нуждаем, е любов“ преди повече от 35 години. Днес това послание е толкова силно валидно в брандинга, колкото едва ли можем да си представим. Кевин Робъртс в невероятната си книга „Марките на любовта“ с хирургическа точност отбелязва спецификата на съвременната бизнес реалност – живеем в епохата на икономиката на вниманието! Информацията е ценен ресурс, но тя вече е в такова изобилие, че са необходими огромни усилия на едно послание да си проправи път сред всички останали.

Ролята на брандинга да отличи една марка от конкурентите, на основата на уникалната й идентичност, не може да бъде ефективно изпълнявана без взимане под внимание емоциите на целевите групи. Именно те ни подтикват към действие всекидневно. И докато трудното ежедневие на граждани в преходна икономика ни засипва с негативи, едно е чувството, от което всеки има нужда, за да усети смисъла на съществуването си – любовта! Това важи и за търговските марки, които се стремят да навлязат в съзнанието на потребителите и да формират предпочитанията им.

Какво отличава любовта от симпатията? Страстта! За да успее на пазара, един бранд вече не е достатъчно просто да е атрактивен, отличавайки се от масата. Да, тази диференциация неминуемо ще предизвика желание и интерес, но какво следва от това? Веднъж спечелил внимание, трябва да знаеш как да го използваш. Причината, заради която една марка трябва да се стреми да навлезе в съзнанието на потенциалните и реалните си клиенти е намерението й да дава всичко, на което е способна, за просперитета им! Хората се опознават в реалното общуване, когато сме близо до емоциите и ежедневните им проблеми. Брандингът не е лабораторен процес, присъщ на кабинетния маркетинг. Управлението на търговската марка трябва да става там долу, на бойното поле, чрез непрекъснат контакт с и грижа за тези, които са отделили средства, за да купят даден продукт. Те са важните, а не печалбата на всяка цена! В крайна сметка, много малко български бизнесмени осъзнават зависимостта „клиентска удовлетвореност и любов – продажби и печалба“. Да, за да печелиш, трябва да продаваш, но въпросът е какъв да е подхода при продажбите. Отговорът днес е само един – всеотдайност и грижовност, любов към всички, които имат нужда от продукта или услугата, олицетворявана от дадена марка. Но в никакъв случай – натрапчиво и вмешателско поведение, чрез навлизане без покана в личното пространство, с алармиращи еднопосочни послания, казващи на хората колко хубав е произвеждания продукт и как трябва непременно да си го купят!

Много фирми твърдят, че клиентът е цар. За тях обаче истинският цар са парите и оборотите, които трябва да постигнат за следващото тримесечие. Ето до какво води убедеността, че маркетингът е битка между продуктите, а не за възприятията, че успехът се дължи на сложни анализи и хиляди отчетни таблици, а не на отношенията с хората! Разширявайки продуктовите си линии, бутайки на пазара всичко, което им хрумне, без значение какво желаят потребителите, стимулирайки единствено егото си чрез налагането на подтърговски марки, предприятията доказват, че се интересуват единствено и само от себе си. Това лицемерие ще бъде все по-често наказвано и то безпощадно.

Когато обичаш, ти си готов да дадеш без оглед на това, което ще получиш в замяна. Ти уважаш този, от когото зависи просперитета ти – именно клиента, и му даваш непрекъснато все повече и повече, за да може той да бъде колкото се може по-щастлив и успешен. Продажбите и печалбите са резултат от искреността, която винаги намира желания отклик от точните хора. Любовта не се печели насила или по едностранна инициатива. Марката на любовта в музиката – Аеросмит, представя това с простичкия цитат от песента си Full Circle (албум Nine Lives, 1997) – „love is love – reflected“. Бизнесът в България трябва или да приеме това и да промени отношението си към хората – и служители, и потребители, или да си понесе логично унищожителните последици.

Корпорациите не правят хората успешни. Хората, които работят в тях определят какво ще се случи с корпорациите! Ако няма любов вътре в екипа, който стои зад даден бранд, то няма как да има такава и към клиента. Абсолютно всеки процес в една организация трябва да бъде организиран през призмата на потребителя. Не е случайно, че едно от големите летища в Делхи, Индия, е възприело този подход и е постигнало уникалните в световен мащаб 10 минути престой на пътника от кацането на самолета до излизането през изхода на сградата. Как е станало това? Ами всичко – от строежа до програмирането е било направено да служи на клиентите и хората, които се грижат за тях! И тук идва любовта – мениджърите на въпросното летище са си поставили за цел да сведат продължителността на престоя до 7-8 минути! Ето как се обича! 🙂

Би било чудесно, ако споделите кои са вашите марки на любовта и защо, как те са постигнали този статут, под формата на коментар към статията. С удоволствие ще ги разгледам внимателно и току-виж са станали членове на групата „Брандинг отличници“ 🙂

Bookmark and Share

Advertisements
  1. 11.12.2009 в 17:55

    Брандинга трябва да е passionate!

  2. 11.12.2009 в 17:57

    Да, точно така!
    Само тогава успехите неминуемо ще дойдат.

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: