Начало > За думата, За категорията, За популяризирането, За рекламата, За свиването > Уникалната книжарница „Книги на народите“

Уникалната книжарница „Книги на народите“

На пъпа на София, в близост до НДК се намира нещо наистина уникално за родните стандарти – малка книжарница, наречена „Книги на народите“, която предлага литература на множество езици. Кое отличава тази марка от останалите представители в сектора? Фактът, че тя съчетава в едно уютът на обстановката, в която всеки може да седне в удобно кресло и да прочете част от любима книга, без да е задължен да я купи, докато се наслаждава на вкуса от сервираните му корабийки.

Това е един своебразен пример за приложението на ритейлтейнмънт характеристиката от страна на нишов играч на висококонкурентен пазар. Ето как става възможно съчетаването на тесния фокус и специализацията, богатството на избора и високото равнище на обслужване чрез ангажиране на аудиторията. Наред с всичко останало, в книжарницата се организират периодични литературни четения и представяния на нови творби. Тя по всичко личи, че прилага истински съвремен подход в привличането и задържането на клиенти, изграждайки своята идентичност напълно в унисон със законите на брандинга. Нека разгледаме този процес в детайли.

Какъв е бил пазарът на книжарници, предлагащи домашен уют, възможност за четене, взаимодействие с авторите и консумация на леки сладки, преди да се появи „Книги на народите“ – да го наречем пазарът на ритейлтейнмънт книжарниците в България? Отговорът е ясен – никакъв! Осъзнавайки това, собственичката Янина Христова не се е поколебала, съзнателно или не, да се възползва от тази перфектна ситуация, за да изгради от нулата една напълно нова продуктова категория! Стриктното спазване и прилагане закона за свиването води до стесняване на фокуса дотолкова, че буквално се стига до стадии, в който пазар просто не съществува. Именно в това се крие силата на брандинга и неговата истинска функция за формиране на успешен бизнес на основата на уникална идея или концепция.

Следващата стъпка е да се развие категорията. Обикновено това става чрез реклама, за което са необходими солидни средства. С това се цели да се привлече вниманието и интереса на хората към категорията и да се генерира определено търсене, с което целевите потребители да попаднат не на кого да е, а на първата и за момента единствена марка, която я е създала. Именно тук се крие нейната първоначална сила и огромен потенциал за успех. Да бъдеш пръв на нов пазар и в съзнанието на хората, заемайки основната дума, олицетворяваща продукта.

Аз лично научих за съществуването на „Книги на народите“ от в. Труд. И то не от рекламно каре, а от публикация, представяща уникалния магазин за книги. Тук достигаме до още едно предимство при правилното управление и изграждане на марката – когато си уникален и предлагаш нещо значимо и интересно, бидейки създател не на нов продукт, а на нова категория, ти неминуемо привличаш интереса и на медиите. Те се вълнуват не от това кой продукт каква нова характеристика е получил, а от съществуването на уникално нови продуктови области. По този начин се генерира истински ценната публичност, която не е под формата на рекламни платени ПР статии, а на достоверно авторско съдържание. Ето как приложението на закона за популяризирането води до успешно изграждане на марката – представена не от създателите й, а от трети лица, говорещи за нея! Само така се гради доверие.

Извървявайки правилно първите стъпки от дългия процес по изграждане на категорията и постигането на доминираща брандинг позиция е решаващо за всяко ново начинание. Оттук нататък е важно да се позволи на конкуренцията да навлезе в тази продуктова област, за да може да я разшири допълнително, придавайки полезното усещане на потребителите за избор. При поява на новите играчи, водещата марка не бива да преминава в режим на защита, а да продължи да рекламира категорията. Само по този начин ще може да увеличи обема на баницата, вместо да се стреми да изземе колкото се може по-голямото парче от текущия размер на пазара. Изисква се смелост, но тя се отплаща многократно. А и не бива да забравяме, че вече самата категория се олицетворява от марката водач, която трябва единствено да следва уникалната си идентичност и по никакъв повод да не допуска разширяване и размиване на фокуса!

Можем само да пожелаем попътен вятър на „Книги на народите“ и да поздравим ръководителите на книжарницата с включването им в нашия списък с брандинг отличници! Заслужиха си линка в категорията!

Имате ли идеи или информация за други подобни добри брандинг практики? Не се колебайте да ги споделите като коментар, след което ще ги разгледам обстойно и анализирам в следващите статии 🙂

Bookmark and Share

  1. 05.12.2009 в 18:45

    Здраейте, Виктор!
    С удоволствие изчетох статията Ви! Много добре сте описали целия процес на разгръщане на идеята за книжарницата…Аз никога не съм учила маркетинг или брандиране, но вие сте казали много точно нещата, които ме мотивират за книжарницата.

    Искам само да уточня нещо, което не става ясно от статията във вестник Труд. Основната цел на нашата книжарничка е да даде уют, цвят и вкус на продаването/купуването на книги. Освен това искаме да се специализираме в книги на всички европейски и световни езици, но за сега все още не можем да се наречем „международна книжарница“, където има много такива книги. При нас има ограничен брой книги на унгарски, тусрки, сръбски, немски, френски, английски… но поради неразработената идея, скъпата инвестиция и куп други фактори, не сме станали все още това, което имаме за цел да бъдем. Работим по въпроса и то услиено!
    Печелим нови клиенти всеки ден и се надявам скоро да се похвалим със забележителна колекция от книги на поне 20 езика! За сега разчитаме на необичайния подход към печеленото на клиенти, а не толкова на клиенти, които търсят книги на чужди езици…

    Поздрави,

    Янина

    • 05.12.2009 в 19:00

      Здравейте Янина,
      Благодаря Ви за положителната и конструктивна обратна връзка. Направените уточнения за пътя на развитие на книжарницата са ценни и добавят стойност към съдържанието на статията.
      Искрено се надявам, че поставените цели ще бъдат постигнати, защото избраният бизнес модел притежава висок потенциал за успех!
      Стискам палци и пожелавам още по-силна мотивация за поддържане на отличния фокус и предоставяне на незабравимо изживяване за потребителите. С удоволствие ще посетя книжарницата, когато имам път към София 🙂

  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар