Начало > За категорията, За приятелството, За свиването > Футболът като телевизионна продуктова категория

Футболът като телевизионна продуктова категория

Според закона за свиването, колкото повече стесняваме фокуса на една търговска марка, толкова по-силна става тя. С времето, продуктовите категории неминуемо се раздробяват на все по-малки и тесни ниши и подкатегории. Такъв е случаят и с отразяването на футбол в българския телевизионен ефир.

За всеки запалянко са известни каналите, които са се специализирали в предоставянето на висококачествени футболни предавания. Към момента, този пазар е разпределен по следния начин – Дима и Диема 2 (мачове от Англия и шампионската лига), Про БГ и РИНГ ТВ (мачове от българското първенство, шампионската лига и чуждестранни шампионати).

За да бъде успешен даден продукт, той трябва да е пръв не на пазара, а в съзнанието на потребителите. Това е всевалиден закон на маркетинга. В случая, имаме отлична практика, представяще закона за свиването – Диема и Диема 2 се фокусират върху точно определен тип продукти – мачовете от Английската висша лига, първи са и се налагат като водещи в предоставянето им сред феновете. Те запазват за себе си фразата „английски футбол на живо“. До такава степен е засилена тази асоциация с марките на двата канала, че става невъзможно за други конкуренти да навлязат успешно и да отнемат позициите им.

И тук идва ред на втори пример за отлична практика по прилагане закона за свиването – РИНГ ТВ и Про БГ сключват договор за съвместно отразяване на футболни мачове. Но не на какви да е, а конкретно на тези от българското първенство! Така по прекрасен и ефективен начин те откупуват и отвоюват тази подкатегория от доминиращия до момента играч – БНТ, разширяват избора за зрителите и веднага се превръщат в лидери! Макар обемът да е по-малък от този на феновете на английското първенство, от РИНГ ТВ и Про БГ не се изкушават да навлязат на пазара с вече утвърдения лидер.

За сметка на това, те решават да започнат едновременна конкуренция с каналите от групата на Диема по отразяването на Шампионската лига, прилагайки заедно с тях по много точен начин законите за приятелството и категорията! За да успееш в налагането на нова търговска марка в нова категория, на която има и други утвърдени играчи, то трябва да се позиционираш противоположно на основния конкурент като предложиш алтернатива. Точно това направиха двата канала по отношение на Шампионската лига, развиха значително този пазар и зрителите вече имат по-голям избор какво да гледат. От това умно приложение законите на брандинга и маркетинга всеки един участник на телевизионния пазар в категорията „футбол“ спечели 🙂

Нека си пожелаем вес по-често да ставаме свидетели на подобни успешни и добри практики сред родната бизнес действителност! Според вас, как би могла да се разшири и доразвие категорията „футбол“ в ТВ пространството занапред?

Bookmark and Share

Advertisements
  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: